Het
Hindoeïsme laat een ieder in zijn waarde
en gaat niet uit van een religieuze
Uniformiteit, maar van een Spirituele en
ethische levenswijze! Het Hindoeïsme
verwerpt de gedachte dat een ieder precies
hetzelfde moet geloven of verrichten. Ieder
mens is uniek (onvergelijkelijk) en een ieder
mag de waarheid op zijn eigen manier beleven
en is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn
denken, praten en handelen.
Het
Hindoeïsme ziet niets in een van boven
af of door anderen opgelegde Uniformiteit van
geloof en opvattingen. Een ieder moet op zoek
gaan naar de Waarheid en op zijn eigen manier
God, mensheid en schepping dienen,
afhankelijk van zijn kennis, kunde,
vaardigheden, mogelijkheden, culturele
achtergrond enz. Het is zeer belangrijk hier
op te merken, dat het Hindoeïsme het
winnen van zieltjes, het overhalen van mensen
om over te stappen naar een ander geloof, ten
stelligst afwijst! Meestal gebeurt dit
"overhalen" onder valse voorwendsels, onder
de mom (masker) van liefdadigheid en
hulpverlening aan armen, behoeftigen en
zieken. In deze wereld vol spanningen,
moorden, haat, oorlogen, terrorisme,
onverdraagzaamheid, religieus fanatisme enz.
is ook nu nog en misschien juist nu het
Hindoeïsme een voorbeeld voor de
vreedzame coëxistentie. Dus het
vreedzaam naast elkaar en met elkaar leven.
Respect voor de anderen, verdraagzaamheid
tegenover de andersdenkenden en anders
gelovende, is immers een fundamenteel kenmerk
van het Hindoeïsme. Het is deze
tolerantie, verdraagzaamheid en het vermogen
om ook anderen een plaats te geven en hen op
te nemen in eigen kring, dat kenmerkend is
voor het Hindoeïsme. Alle grote culturen
uit de geschiedenis die werden geroemd en
geprezen, zijn inmiddels al verdwenen of
geminimaliseerd. Denk maar aan de bloeiende
Griekse-, Romeinse- en Egyptische beschaving
en de manier waarop zij werden bewonderd.
Heel vaak werden bijzondere ontdekkingen,
uitvindingen gedaan door Hindoe geleerden,
ten onrechte toegeschreven aan wijsgeren of
intellectuelen uit andere beschavingen!
Terwijl wiskundigen uit India de
mathematische formules ontwikkelden, en
andere beschavingen niet verder konden dan
rekenen met de cijfers 1 tot en met 9, was
het een Hindoe geleerde die het cijfer 0
(nul) introduceerde en via de wiskundige
formules het berekenen van zeer ingewikkelde
vraagstukken mogelijk maakte. Ook de cijfers
werden in India ontdekt. Deze cijfers worden
geen Hindoeïstische cijfers, maar ten
onrechte, Arabische cijfers genoemd. Er wordt
helemaal verzwegen dat Pythagoras gedurende
lange perioden in India verbleef bij Hindoe
wijsgeren en daar heel veel kennis heeft
opgedaan. We kennen wel een stelling van
Pythagoras! Deze stelling zou eigenlijk
moeten heten: "de stelling van Baudhayana".
Baudhayana gaf rond 800 jaar voor Christus
geometrische oplossingen voor vergelijkingen
met een onbekende. Deze formule werd later
uitgebouwd tot de stelling van Baudhayana
(stelling van Pythagoras). Baudhayana heeft
de stelling wel 300 jaar voor Pythagoras
uitgewerkt.
Terwijl al deze
beschavingen zijn verdwenen of in
vergetelheid zijn geraakt, heeft het
Hindoeïsme ondanks de vele invasies,
bezettingen en onderwerpingen door andere
volkeren gedurende welhaast 1000 jaar in het
recente verleden, haar kracht gebaseerd op
Atma Shaktie (de spirituele kracht) aan de
wereld getoond. Het Hindoeïsme is als
enige van de oude culturen niet alleen in
leven, maar springlevend en vitaal. Dit alles
dus ondanks verwoestingen, doelbewuste
vernietigingen van de duizenden en duizenden
Heilige Geschriften, bibliotheken en tempels.
Vele duizenden moesten hun Hindoe geloof
afzweren en het geloof van deze brute
indringers aannemen om het leven van hun
vrouw en kinderen te kunnen redden. Het
Hindoeïsme kent geen Evangelisatie
(bekering van anderen tot je eigen geloof).
Het Hindoeïsme heeft nooit de behoefte
gehad om mensen die God met een andere naam
aanbidden, hen als heidenen of kaffers te
bestempelen. Voor de Hindoe is het goed dat
men een gelovig leven leidt. Op welke wijze
hij een invulling daaraan geeft is een
persoonlijke zaak. Een van de verzen uit de
Heilige Geschriften luidt:
"Vasudhaiva Kutumbakam" (De hele
wereld is één grote
familie).
Voor de Hindoe is dit een bijzonder gegeven
waarmee hij dagelijks leeft. De verzen uit de
Ramayan en de Shrimad Bhagwat Gieta geven
vele malen aan dat God in de harten van
iedereen aanwezig is en dat allen Zijn
kinderen zijn! Voor de Hindoe is dat ook het
uitgangspunt. Door deze leerstellingen van
het Hindoeïsme kiezen steeds meer
niet-Hindoes uit eigen vrije wil om verder
als Hindoes te gaan leven. En dat doen zij
dus uit eigen vrije wil, zonder dat ooit
dwang, misleiding of hulp onder valse
voorwendsels aan te pas komt.