Er
zijn twee types personen of atma's:
1. Shri Narayan,
de Persoonlijkheid Gods, Parmatma,
Parameshvara of Sarveshvara: de Allerhoogste
bestuurder van alles, in vele gedaantes. Elke
gedaante of vorm heeft zijn eigen
karakteristieke individuele naam.
2. Jiva-
of anu-atma: de atomische ziel, ook in
oneindig veel vormen.
Deze bestaat in
vier toestanden:
- Jagrati
- waakbewustzijn. Ons dagelijkse leven in
maya (deze wereld van illusie).
- Svapna -
dromen.
- Susupti
- diepe slaap.
-
Samaadhie - de bevrijde ziel die woont
in de geestelijke wereld.
Deze toestand is
statisch voor de ziel in de
brahmajyoti (het geestelijke licht),
het nierakaar Brahman. De ziel is
tijdelijk vrij, weg uit de materie. De ziel
waant zich oneindig en alleen. Omdat het
geluk slechts statisch is, valt de ziel weer
terug in de materie. Of de samaadhie
is ecstatisch; in verschillende premarasa's,
liefdesrelaties tussen de parmatma's en de
anu-atma's.
De aanwezigheid
van de ziel wordt waargenomen door
bewustzijn. De absolute waarheid (God) wordt
waargenomen door de aanwezigheid van
Superbewustzijn (en het effekt daarvan) in
het universele lichaam van de kosmische
openbaring. De Absolute Waarheid wordt gekend
in 3 fasen: Brahman, Parmatma en de
Persoonlijkheid Gods. De individuele ziel
wordt begrepen in 3 aspecten. Eerst als
bewustzijn, het lichaam overal doordringend.
Dan als de spirituele ziel in het hart. En
uiteindelijk gezien als een persoon. Narayana
is tegelijkertijd Brahman, Parmatma en de
Persoonlijkheid Gods net als iedereen van ons
tegelijkertijd bewustzijn, ziel en persoon
is.
De Parmatma
heerst over de oneindige velden van
materiële en spirituele energieën.
Iets onpersoonlijks kan nooit de oorzaak van
beweging en schepping zijn.
De Shrimad
Bhagwat Gieta of de Gita-upanishad
bevestigt dit in hoofdstuk 14 vers 27:
"Brahmano hi pratisthaham": 'Ik,
Bhagwaan, ben de basis van het onpersoonlijk
Brahman.' In de Shri Isopanishad, vers
15, is het volgende vers: "Hiranmayena
patrena / Satyasyapihitam mukham": 'O
mijn Heer, die al wat leeft in stand houdt,
Uw ware gelaat is verhuld door Uw stralende
luister. Neem die verhulling weg en toon Uw
zuivere toegewijde Uw gedaante.'
Wij zijn
spirituele zielen. De spirituele ziel hoort
thuis in de spirituele wereld, maar is
vanwege de onwil om God te dienen in
gevangenschap gezet, in de kerker van een
materieel lichaam. De bolvormige
materiële universa zijn de doerga's, de
gevangenissen van de geestelijke wereld. We
worden hier gestraft met kala (tijd),
Djanam-mrtyu-jara-vyadhi (geboorte,
ziekte, ouderdom, dood), de guna's (de
hoedanigheden van de materiele energie),
karma en de drie klesa's
(belemmeringen vanuit de eigen persoon, door
andere personen en door externe invloeden van
de wereld).
In geen
staatsvorm vind je enkel gevangenissen.
Parmatma's en atma's wonen in de spirituele
wereld. Er is een geestelijk koninkrijk. Deze
wereld is dus de gevangenis van de spirituele
wereld En hoe is deze kosmische gevangenis
ontstaan? Gevangenis bouwwerken komen niet
uit licht (brahman) of leegte (sunya). Noch
ontstaan ze vanzelf (materialisme).Er moet
een uiteindelijke grond of basis van de
schepping zijn, een begin van de keten van
schepper en schepsel, net zoals iemand een
huis, of de analogie aanhoudend, een
gevangenis bouwwerk, niet kan bouwen in een
moerasland of op drijfzand. Er worden in de
geschiedenis van de filosofie twee
mogelijkheden gegeven: Is de eerste Schepper
persoonlijk of onpersoonlijk. Deze eerste
schepper heeft "Gyaan (wijsheid,
intelligentie), bal (kracht, energie) en
iccha (wil, verlangens)". Scheppers zijn
altijd personen, dus de eerste Schepper is
een persoon, en er is dus een Allerhoogste
Persoonlijkheid, God.
En waarom is er
activiteit? Waarom beginnen wij een familie,
bedrijf, of staat? Voor premarasananda,
liefdevolle gelukzalige relaties. Het leven
is voor rasa tussen de atma's en God.